Nieuwe app helpt kankerpatiënten bij afspraak met de dokter
- 12 november 2020
- Nieuwsbericht
- Oncologie
Weinig patiënten onthouden alle informatie van de dokter tijdens een gesprek in de spreekkamer. Zeker bij een ingrijpende ziekte als kanker zijn patiënten vaak nerveus voor een doktersafspraak. Om patiënten en artsen te helpen, is er nu de app Gesprekshulp bij kanker. Vanaf vandaag is de app gratis te downloaden via de appstores.
Stichting kanker.nl heeft de app ontwikkeld om patiënten en hun naasten te helpen bij het gesprek met de arts. Met deze app kunnen ze het gesprek voorbereiden, opnemen en thuis weer terugluisteren. Privacy staat voorop: alle informatie wordt alleen op de telefoon opgeslagen.
Wat levert de app op?
Tijdens het gesprek met de dokter krijgen patiënten veel informatie over hun ziekte, de behandeling en de prognose. Het is belangrijk dat ze deze informatie onthouden. Zo kunnen ze beter meepraten over hun behandeling en nadenken over wat daarbij voor hen belangrijk is. Uit onderzoek blijkt echter dat het lastig is om die informatie te onthouden: patiënten vergeten maar liefst 40 tot 80% van de informatie. Van de informatie die ze wel onthouden, blijkt bijna de helft niet te kloppen.
Voorbeeldvragen helpen patiënt op weg
In de app staan voorbeeldvragen die samen met patiëntenverenigingen zijn opgesteld, o.a. de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en de Borstkankervereniging Nederland (BVN) werkten eraan mee. Ook is er de mogelijkheid om zelf vragen toe te voegen. Daarnaast verwijst de app verwijst door naar aanvullende informatie op kanker.nl.
Óók handig voor zorgprofessionals
Ook zorgprofessionals hebben er baat bij als hun patiënt goed voorbereid een gesprek in gaat en informatie kan opslaan en terugluisteren. Zo kan een patiënt actiever deelnemen aan het gesprek, de informatie beter onthouden en een weloverwogen beslissing nemen.
Verpleegkundig Specialist Van Muilekom: “ik raad mijn patiënten altijd aan het gesprek goed voor te bereiden. Ik merk dat mensen het fijn vinden dat ze het gesprek mogen opnemen. Bij een tweede afspraak zijn ze ook echt beter geïnformeerd omdat ze het eerste gesprek nog eens hebben kunnen terugluisteren. Ze kunnen dan beter meepraten over hun behandeling. Het is echt een win-winsituatie.”
Over Stichting kanker.nl
Stichting kanker.nl ontwikkelt en biedt begrijpelijke informatie, ervaringskennis en tools om patiënten op weg te helpen gedurende hun ziekte en daarna. Zelfmanagement bevorderen en het gesprek met de zorgprofessional ondersteunen zijn de twee doelstellingen van de Stichting. De informatie is altijd in samenwerking met patiëntenorganisaties en andere kennispartners ontwikkeld. Stichting kanker.nl ontwikkelt het platform kanker.nl met financiering van KWF.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.