'Iedereen is werkbegeleider in de zorg'

  • 3 oktober 2024
  • Nieuwsbericht
  • V&VN Algemeen
3D8A1549
Foto ter illustratie

Ze wil alles weten, vraagt veel en kijkt overal mee. Ik hoef niet te vragen hoever ze is met haar opdrachten, want ze komt er zelf mee. Ze neemt alle feedback in zich op en doet er dan ook wat mee. Het is fijn om zo’n leergierige leerling te begeleiden.

Een echtpaar was samen gevallen, waarbij de vrouw haar pols zichtbaar had gebroken. Mijn leerling gaf toen gelijk aan dat zij graag de regie zou willen nemen voor haar opdracht over onvoorziene situaties. Ze heeft toen ontzettend goed gehandeld, wat haar een positieve beoordeling opleverde.

Ons team heeft meegedaan aan de pilot ‘Iedereen is werkbegeleider’. Formeel heeft iedere leerling (of stagiaire) één of twee vaste werkbegeleiders. Zij kijken schoolopdrachten na en tekenen deze af. In de praktijk kunnen ze natuurlijk van alle collega’s leren.

Andersom kunnen wij ook veel van leerlingen leren. Zij leren op school de nieuwste inzichten. Als team staan we hier ook voor open. Wij zeggen niet ‘Wij doen het al twintig jaar zo, dus we blijven het zo doen’. Voor de leerling is dit fijn. Het geeft hen een prettig gevoel als ze ons ook wat kunnen leren. De pilot was zo succesvol dat andere teams binnen ons woonzorgcentrum er ook mee aan de slag gaan.

Gezakt voor afwassen en opruimen

Ook ik ben 30 jaar geleden begonnen als leerling en in mijn tweede jaar had ik een onprettige stage. In pauzes werd er niet tegen me gesproken. Als ik een vraag stelde, kreeg ik een heel kort antwoord en gingen collega’s weer verder in gesprek met elkaar. En als ik met iemand meeliep, kreeg ik amper uitleg. Het maakte me heel onzeker. Pas tijdens mijn eindgesprek kreeg ik te horen dat ik was gezakt. Ik had zelfs een onvoldoende voor afwassen en opruimen! Oké, dat vind ik nu wel hilarisch.

Toen ik zo’n 25 jaar geleden werkbegeleider werd, heb ik mezelf altijd voorgenomen om het anders te doen. Een leerling verdient een prettige en veilige leeromgeving om te kunnen groeien. In pauzes worden ze bij ons betrokken bij gesprekken en ze worden uitgenodigd voor  teamuitjes. We nemen de tijd om iets uit te leggen en ze mogen ons alles vragen. Als we dat niet zouden doen en alleen maar wijzen op wat niet goed gaat, dan kan dat ervoor zorgen dat een leerling onzeker wordt of de stage niet haalt. Of erger: een ander vak kiest.

Leerlingen zijn onze toekomstige collega’s. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat ze ook in de zorg willen blijven werken. We hebben ze hard nodig!

Overleg van een verpleegkundig team
  • Registers
  • Kwaliteitsregister

Kwaliteitsregister V&V

Goede zorg vraagt passie voor het vak, maar ook deskundigheid en professionaliteit. Het Kwaliteitsregister V&V is een hulpmiddel waarmee je activiteiten op het gebied van leren en ontwikkelen kunt vastleggen in een persoonlijk portfolio

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Ontwerp Zonder Titel (15)