Indiceren achter de voordeur, tenzij het niet anders kan
- 28 januari 2021
- Nieuwsbericht
- Coronavirus
- V&VN Algemeen
Door een tijdelijke regeling is het sinds de coronacrisis mogelijk om cliënten op afstand te indiceren. Maar dat heeft niet de voorkeur. “Via telefonisch contact verbloemen cliënten vaak een hoop. Achter de voordeur zie ik waardevolle informatie voor een goede indicatie”, zegt wijkverpleegkundige Saskia Bouma.
De wijkverpleegkundige vindt dat beeldbellen of telefonisch contact een te beperkt deel van iemands leven laat zien. “Op een klein scherm zie ik weinig. Ik mis veel informatie, zoals: is het huishouden geordend? Staat er genoeg eten en drinken in de koelkast? Hoe beweegt de cliënt? Belangrijke pijlers voor een indicatie.”
‘Een beetje kortademig’
Juist het directe contact maakt veel mogelijk, vindt Saskia. “Ik zie, ruik en observeer een cliënt. Ook heb ik tijd en ruimte om door te vragen. Sommige cliënten zijn zich niet eens bewust van hun eigen problematiek.”
Zoals een ouder echtpaar die besmet was met het coronavirus. “Het echtpaar vroeg om ondersteuning met ADL, verder niets. Ze waren alleen ‘een beetje vermoeid en kortademig’. Toen ik ze bezocht schrok ik. Het echtpaar bleek in een veel slechtere toestand en had veel meer hulp nodig.”
Cliënten kunnen zichzelf overschatten
Ook een andere cliënt van Saskia overschatte zichzelf. “Afgelopen weekend sprak ik telefonisch met een oudere dame. Na een val thuis belandde ze in het ziekenhuis. Ze was bont en blauw, maar stond niet te springen om hulp. ‘De transfer – het in en uit bed komen – kan ik prima zelf doen’, zei ze vol overtuiging.
Saskia twijfelde en ging daarom toch langs voor een bezoek. “Ik liet de cliënt zelf de transfer doen. Ze worstelde. Conclusie? De transfer was hartstikke onveilig. Hier was een indicatie achter de voordeur dus essentieel, want via telefonisch contact had ik dit nooit gezien.” De echte reden om hulp te weigeren? “Dan kon ze haar borreltje niet meer drinken in de avond.”
Gebruik beeldbellen als noodmiddel
Saskia adviseert om beeldbellen als een noodmiddel te gebruiken. “Voor een grove inschatting van een situatie, bijvoorbeeld. Maar de finetuning, die komt pas als je achter de voordeur bent geweest. Dat maakt je indicatie compleet.”
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.