V&VN lanceert Hulplijn (tucht)klacht

  • 28 november 2024
  • Nieuwsbericht
  • V&VN Algemeen
Hulplijn Tuchtklacht Pexels
Foto ter illustratie © Pexels

Ik dacht eerst dat ik voor de gek werd gehouden. Toen bleek dat dit niet zo was, ben ik me rot geschrokken.” Hanny Boers, verpleegkundig specialist AGZ, kreeg onverwacht een brief van een tuchtcollege. De dochter van een overleden cliënt had een klacht tegen haar ingediend. “Ik heb daarna ontzettend veel steun ontvangen van V&VN. Daarom ben ik blij te horen dat V&VN een hulplijn lanceert.”

Toen de klacht schriftelijk binnenkwam was ik verbaasd, want ik kreeg een tuchtzaak op mijn dak. De klacht was dat ik mij had uitgegeven voor arts”, vertelt Boers. Ze begreep weinig van de brief van het Tuchtcollege. In haar beleving stonden er te weinig feiten in voor een tuchtzaak. “Er werd maar één feit omschreven: in het medisch dossier stond onder het kopje  ‘Artsen’ mijn naam. In het voormalige dossier werden de rapportages van verschillende zorgprofessionals genoteerd onder ‘Artsen’ en stond mijn functie verpleegkundig specialist niet weergegeven. Ik dacht: is dit klachtwaardig? Ook herkende ik me niet in het persoonlijke  verhaal van klaagster waarin ze aangaf wat er volgens haar was gebeurd.”

Steun en begeleiding

Veel van haar verwachtingen van hoe een tuchtzaak zou verlopen, bleken niet te kloppen. “Ik dacht dat het aangeleverde bewijsmateriaal uit het verweerschrift al veel eerder zou worden meegewogen. Het bleek echter dat een klacht in eerste instantie alleen juridisch wordt bekeken. Na het schrijven van het verweer dacht ik: nu is het klaar. Dat was dus niet zo. De inhoudelijke behandeling en onderbouwing vanuit het klaagschrift en het verweerschrift komen pas tijdens de zitting aan bod, dat wist ik niet. Mijn verwachtingspatroon was deels ingekleurd door mijn werkomgeving, namelijk de gezondheidszorg. Terwijl de juridische taal in een tuchtzaak heel anders is dan de taal die we spreken binnen de gezondheidszorg.”

De juiste hulp inschakelen

“Ik ben erachter gekomen dat iedereen die te maken krijgt met een klacht, de juiste hulp moet inschakelen om zich staande te kunnen houden. Mijn organisatie zorgde voor een goede advocaat en de beroepsvereniging heeft mij geholpen met de inhoud en een goede voorbereiding. Terugkijkend ben ik blij met de ondersteuning. Ook ben ik blij met de uitspraak met argumentatie die recht deed aan de situatie. Het is een leerzaam proces geweest. Gelukkig is de klacht ongegrond verklaard.”

Tips van Hanny Boers bij een tuchtklacht
  • Licht je organisatie in en vraag om hulp. Zorg dat je er niet alleen voor staat.
  • Zorg dat je een advocaat krijgt, ook als je zzp’er bent. Overweeg ook om een rechtsbijstandverzekering te nemen. Een advocaat is belangrijk, omdat een tuchtzaak een heel juridisch proces is.
  • Deel je verhaal met een aantal mensen in je omgeving die je vertrouwt. Dit lucht op.
  • Neem contact op met de Hulplijn (tucht)klacht van V&VN.

Hulplijn (tucht)klacht V&VN

Verpleegkundig specialist Hanny Boers: “Tijdens het inhoudelijke onderzoek heb ik ontzettend veel steun gehad van V&VN. De adviseur met wie ik heb gesproken, gaf mij tips voor tijdens het proces. We hebben ook geoefend: hoe gedraag je je? Wat is je houding? Hoe zou je bepaalde vragen beantwoorden? Ik had niet meer het gevoel dat ik er alleen voor stond. Ook was het fijn dat ik met vakgenoten kon spreken die je eigen taal spreken.”

V&VN wil graag meer zorgprofessionals kunnen helpen die te maken krijgen met een (tucht)klacht. Daarom biedt V&VN haar leden nu een extra service: de Hulplijn (tucht)klacht. Leden kunnen een contactformulier invullen of direct zelf een belafspraak inplannen met één van onze ervaren adviseurs.

Daarnaast heeft V&VN een themapagina Tuchtrecht, waar meer te lezen is over dit onderwerp.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Ontwerp Zonder Titel (15)